Brev:
Spørgsmål om MME og udvikling
10. november 2008
Alder:
3 mdr.
Spørgsmål om MME og udvikling
Hej Helen.
Jeg skriver til dig, da jeg har brug for et godt råd omkring b.la. MME. Jeg ammer forsat Nanna 100 % og har de fleste dage fint med mælk til hende. Jeg ammer hende med 3-4 timers interval om dagen og aftenen oftest med kortere mellemrum. Hun er flink til at sove og sover oftest 4 timer første lur, 2 timer til eftermiddag og powernapper så resten af dagen, nogen gange tager hun en time. Er det passende for hende - hun bliver 4 måneder om 14 dage?
Mhp MME har vi købt det specielle modermælk på apoteket (nutrimigen), men Nanna vil simpelthen ikke spise det. Hun laver de værste grimasser, som om at det smager skrækkeligt - så købte vi NAN ha 1 (dette fordi jeg selv har haft astma og allergi som barn). Det vil hun heller ikke spise - hvad gør man hvis ikke de kan li det?
Ved du om der er nogle mærker der minder meget om modermælk? Jeg har hørt at hvis man blander nan ha 1 og nutrimigen, så minder det mest om modermælk – må man godt det? Jeg vil gerne kunne give hende en flaske i ny og næ fx hvis far skal passe hende og jeg ikke har fået malket nok ud til hende osv. Har jeg forsøgt at give hende MME og bagefter lægger hende til, så suger hun sig fast og sutter med stort velbehag min mælk i sig. Er det rigtig at man kan putte lidt sukker i mælken for at de vænner sig til smagen? Har selv smagt på begge produkter og min egen mælk for at finde ud af, hvad der foregik - og der er godt nok stor forskel på MME og modermælk.
Mhp på opstart af lidt grød hvornår mener du, at det kan finde sted? Jeg vil selvfølgelig amme alt, hvad jeg kan, men nu bliver hun jo snart 4 mdr og tiden begynder vel snart, hvor hun må smage lidt andet?
Kan jeg give hende lidt vælling når hun bliver 4 mdr og så i 5 mdrs alderen begynde med lidt grød? Vores egen sp vil først snakke introduktion til mad i december - der er Nanna næsten 5 mdr. Er det sundhedsplejersken der vurderer, hvornår de er klar til andet mad sammen med modermælk?
Hun vejer nu 6100 gram og er 17 uger. Jeg syntes ikke, at hun er specielt tyk som nogen babyer er, men ammer hende alt hvad jeg har lært. Hun er stadig ikke en pige der gider spise særlig lang tid - kun højst 10 min. Jeg gør så'n at bliver hun ammet flere gange indenfor 3 timer fx tilbyder jeg hende det samme bryst til at starte med for at hun får den fede mælk og derefter det andet. Er det ikke den bedste måde at give hende det fede mælk på?
I starten tog hun jo 250-300 gram på om ugen - nu er det omkring 130-150 gram. Er det okay og hvad siger man når de er 4 måneder, at de cirka skal tage på om ugen?
Nanna har gennem 1½ måned haft meget stor fokus på sine hænder - hun har dem konstant i munden sammen med sutten og prøver også når jeg ammer hende. Er det normalt at de bliver så vilde med at have deres hænder i munden? Ved godt at det er en del af hendes udvikling og selvfølgelig skal hun have dem i munden, men skal hun have dem der hele tiden? Hun er også begyndt at tage dem i munden når hun ligger på maven, hvilket resulterer i at hun tager hovedet helt ned i underlaget for at få fat på hænderne. Så syntes det er svært at få hende til at holde sit hoved i maveleje. Ligeledes er hun begyndt at suge sin underlæbe ind – kan hun mon være ved at få tænder eller har hun mon bare opdaget sin underlæbe?
Det var mange spørgsmål – håber du kan holde rede i det.
Venligst
Louise og Nanna