Spørgsmål om MME og udvikling

10. november 2008

Alder:
3 mdr.

Spørgsmål om MME og udvikling

Hej Helen.

Jeg skriver til dig, da jeg har brug for et godt råd omkring b.la. MME. Jeg ammer forsat Nanna 100 % og har de fleste dage fint med mælk til hende. Jeg ammer hende med 3-4 timers interval om dagen og aftenen oftest med kortere mellemrum. Hun er flink til at sove og sover oftest 4 timer første lur, 2 timer til eftermiddag og powernapper så resten af dagen, nogen gange tager hun en time. Er det passende for hende - hun bliver 4 måneder om 14 dage?

Mhp MME har vi købt det specielle modermælk på apoteket (nutrimigen), men Nanna vil simpelthen ikke spise det. Hun laver de værste grimasser, som om at det smager skrækkeligt - så købte vi NAN ha 1 (dette fordi jeg selv har haft astma og allergi som barn). Det vil hun heller ikke spise - hvad gør man hvis ikke de kan li det?

Ved du om der er nogle mærker der minder meget om modermælk? Jeg har hørt at hvis man blander nan ha 1 og nutrimigen, så minder det mest om modermælk – må man godt det? Jeg vil gerne kunne give hende en flaske i ny og næ fx hvis far skal passe hende og jeg ikke har fået malket nok ud til hende osv. Har jeg forsøgt at give hende MME og bagefter lægger hende til, så suger hun sig fast og sutter med stort velbehag min mælk i sig. Er det rigtig at man kan putte lidt sukker i mælken for at de vænner sig til smagen? Har selv smagt på begge produkter og min egen mælk for at finde ud af, hvad der foregik - og der er godt nok stor forskel på MME og modermælk.

Mhp på opstart af lidt grød hvornår mener du, at det kan finde sted? Jeg vil selvfølgelig amme alt, hvad jeg kan, men nu bliver hun jo snart 4 mdr og tiden begynder vel snart, hvor hun må smage lidt andet?

Kan jeg give ...

Annonce

... hende lidt vælling når hun bliver 4 mdr og så i 5 mdrs alderen begynde med lidt grød? Vores egen sp vil først snakke introduktion til mad i december - der er Nanna næsten 5 mdr. Er det sundhedsplejersken der vurderer, hvornår de er klar til andet mad sammen med modermælk?

Hun vejer nu 6100 gram og er 17 uger. Jeg syntes ikke, at hun er specielt tyk som nogen babyer er, men ammer hende alt hvad jeg har lært. Hun er stadig ikke en pige der gider spise særlig lang tid - kun højst 10 min. Jeg gør så'n at bliver hun ammet flere gange indenfor 3 timer fx tilbyder jeg hende det samme bryst til at starte med for at hun får den fede mælk og derefter det andet. Er det ikke den bedste måde at give hende det fede mælk på?

I starten tog hun jo 250-300 gram på om ugen - nu er det omkring 130-150 gram. Er det okay og hvad siger man når de er 4 måneder, at de cirka skal tage på om ugen?

Nanna har gennem 1½ måned haft meget stor fokus på sine hænder - hun har dem konstant i munden sammen med sutten og prøver også når jeg ammer hende. Er det normalt at de bliver så vilde med at have deres hænder i munden? Ved godt at det er en del af hendes udvikling og selvfølgelig skal hun have dem i munden, men skal hun have dem der hele tiden? Hun er også begyndt at tage dem i munden når hun ligger på maven, hvilket resulterer i at hun tager hovedet helt ned i underlaget for at få fat på hænderne. Så syntes det er svært at få hende til at holde sit hoved i maveleje. Ligeledes er hun begyndt at suge sin underlæbe ind – kan hun mon være ved at få tænder eller har hun mon bare opdaget sin underlæbe?

Det var mange spørgsmål – håber du kan holde rede i det.

Venligst
Louise og Nanna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.